Sancțiunile ROFUIP = apă de ploaie pentru elevi și părinți

j0354676Extras din Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar:

„Art.118. (1) Elevii care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv regulamentele şcolare, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora..
(2) Sancţiunile care se pot aplica elevilor sunt următoarele :
a) observaţia individuală;
b) mustrare în faţa clasei şi/ sau în faţa consiliului clasei/ consiliului profesoral;
c) mustrare scrisă;
d) retragerea temporară sau definitivă a bursei;
e) eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile;
f) mutarea disciplinară la o clasă paralelă, din aceeaşi şcoală;
g) mutarea disciplinară la o altă unitate de învăţământ, cu acceptul conducerii unităţii primitoare;
h) preavizul de exmatriculare;
i) exmatricularea.
(3) Toate sancţiunile aplicate elevilor sunt comunicate, în scris, părinţilor/reprezentantului legal.”

Acest extras, fără a intra in detalii, prezintă sancțiunile pe care le poate primi un elev care comite anumite abateri de la dispozițiile legale in vigoare. Exceptând faptul că toate dispozițiile sunt de foarte multe ori neclare și  depășite de situațiile actuale, extrasul de mai sus este total nerelevant.

Să le luăm pe rând:

  • sancțiunile de la punctele a,b,c nici nu sunt considerate sancțiuni de către elevi. Ce elev, sau chiar părinte,  mai consideră sancțiune „dojenirea și sfătuirea acestuia să se poarte în așa fel încât să dea dovadă de îndreptare”?
  • punctul „d” cade în derizoriu dacă luăm statisticile. Câți elevi au bursă? răspuns: atât de puțini încât nu era cazul să facă obiectul unui articol la sancțiuni, iar dacă bursa este medicală nu se pune problema retargerii ei.
  • punctul „e ” este foarte greu de aplicat unui elev din clasele I – VIII. Dacă elevul este eliminat de la cursuri el trebuie să rămână, obligatoriu, în grija unui cadru didactic pe perioada eliminării. Să facă totuși lecții, să învețe, părinții să urmărească comportamentul său și să se asigure că vine la școală. Chiar și cei care nu au copii la școală își dau seama că acestă sancțiune poate chiar să nu fie considerată o sancțiune de către elevi. Mai ales că există posibilitatea și probabilitatea ca elevul….să nu mai vină deloc la școală.
  • mutarea disciplinară la o altă clasă – punctul „f” – se poate realiza. Fără prea mare impact sau influență asupra unui elev care, de exemplu, este agresiv, absentează mult are o atitudine ostentativă (ca să mă exprim civilizat) față de colegi sau profesori.
  • punctul „g” după cum bine se observă numai sancțiune nu e. Dacă unitatea care ar trebui să-l primească, nu acceptă,(și nu acceptă cam în 99% din cazuri) nu e sancțiune. Inutil să spunem că mai trebuie să fie (implicit) de acord și părinții. Altfel iar nu e sancțiune.
  • punctele h,i nu se pot aplica decât elevilor de liceu sau SAM și pentru fapte foarte grave. Acestea nu sunt clar explicate și exemplificate. Trimiterea la legile statului nu explică aproape nimic.
  • toate sancțiunile de la punctele b până la i sunt însoțite de scăderea notei la purtare. Altă apă de ploaie pentru elevi. Trebuie spus că asupra părinților scăderea notei la purtare încă mai are un impact deosebit dar…contestarea acesteia este  din ce în ce mai frecventă. Atitudinea părinților poate să pară chiar normală în actualul context social când copilul, elevul, trebuie să învețe să se descurce și nu prea contează că el  practică asta cu colegii sau profesorii.
  • comunicarea în scris poate fi socotită ca atare (scrisoare către părinți)  sau trecută, sub semnătura dirigintelui, în carnetul de note.

Până acum există o anumită detaliere a faptelor pentru care elevii pot fi sancționați ( art.111-114) și în ROI (Regulamentul de ordine interioară). Problema rămâne fiindcă, în foarte multe cazuri, aceste fapte sunt formulate sibilinic și pot fi intepretate și interpretabile. Asemeni exemplului cu eleva de liceu care avea dreptul, fiind majoră, spuneau unii, să joace în filme porno sau nu, spuneau alții, fiindcă este elevă. Care ar fi fapta dacă nicăieri nu este descrisă sau sancționată?

Care ar fi faptele, comportamentele sau obligațiile elevilor supuse sancționării?

„Art.111. (1) Elevii trebuie să aibă o comportare civilizată şi o ţinută decentă, atât în unitatea de învăţământ, cât şi în afara ei.
(2) Elevii trebuie să cunoască şi să respecte:
a) legile statului;
b) prezentul regulament şi regulamentul intern;
c) regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii;
d) normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi de stingere a incendiilor;
e) normele de protecţie civilă;
f) normele de protecţie a mediului.
Art.112. Este interzis elevilor:
a) să distrugă documente şcolare, precum cataloage, carnete de elev, foi matricole etc.;
b) să deterioreze bunurile din patrimoniul unităţii de învăţământ;
c) să aducă şi să difuzeze, în unitatea de învăţământ, materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţa şi intoleranţa;
d) să organizeze şi să participe la acţiuni de protest, care afectează desfăşurarea activităţii de învăţământ sau care afectează frecvenţa la cursuri a elevilor;
e) să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ;
f) să deţină şi să consume, în perimetrul unităţii de învăţământ şi în afara acestuia, droguri, băuturi alcoolice şi ţigări şi să participe la jocuri de noroc;
g) să introducă, în perimetrul unităţii de învăţământ, orice tipuri de arme sau alte instrumente, precum muniţie, petarde, pocnitori etc., care, prin acţiunea lor, pot afecta integritatea fizică şi psihică a colectivului de elevi şi a personalului unităţii de învăţământ;
h) să posede şi să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic;
i) să utilizeze telefoanele celulare în timpul orelor de curs, al examenelor şi al concursurilor;
j) să lanseze anunţuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozibile în perimetrul unităţii de învăţământ;
k) să aibă ţinută, comportamente şi atitudini ostentative şi provocatoare;
l) să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii de învăţământ.
Art.113. Elevii au obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte profesorilor/învăţătorilor pentru consemnarea notelor, precum şi părinţilor, pentru informare în legătură cu situaţia şcolară.
Art.114. Elevii din învăţământul preuniversitar de stat trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite gratuit şi să le restituie în stare bună, la sfârşitul anului şcolar.”

Să facem un exercițiu de imaginație!  Dați exemple (la comentarii) legate de punctul „k”. Cu alte cuvinte, cum ar trebui să arate  ținuta, atitudinea, comportamentul ca ele să poată fi definite ca ostentative și provocatoare?

Alt exercițiu de imaginație. Punctul „h ”: dacă eleva de liceu joacă în filme porno dar nu posedă și nu difuzează materiale cu carcter obscen sau pornografic (în școală) trebuie sancționată sau nu?

Toate cele de mai sus le-am scris nu fiindcă sunt vreun profesor îndârjit în a pedepsi elevii cu orice preț ci fiindcă ar fi cazul să fim, în sistemul de învățământ, atât fermi în ceea ce pretindem de la elevi – îndatoriri și obligații – cât și mult mai coerenți în ceea ce le propunem: sancțiuni sau recompense.

Dar despre recompense…. altădată.

Anunțuri

5 Răspunsuri

  1. e naspa

    Apreciază

  2. Sunt perefect de acord. Chiar am scris despre asta. Sistemul este bolnav și nu se va însănătoși doar cu „ierburi”. Trebuie făcută o reformă serioasă care să treacă peste politic și să se desfășoare pe o perioadă de cel puțin 10 ani. Să demonstreze în același timp stabilitate și flexibilitate. Situația pe care o prezinți nu este foarte des întâlnită dar are o oarecare logică. Mulți elevi, foarte inteligenți de altfel, se cam plictisesc la școală. Ca atare, lipsesc. Asta nu înseamnă că nu pot lua note mari. Noi, la școală, nu dăm note pe absențe sau prezențe (maI precis nu numai pe asta) ci pe cunoștințe, deprinderi,etc. oricum ar fi tot ne trebuie o reformă. Dacă citești cu atenție ce ne propune MECT în proiectul său despre cum ar trebui evaluați profesorii îți dai seama că iar se încearcă punerea carului înaintea boilor.

    Apreciază

  3. Ar trebui revizuita TOATA legea invatamantului-atat cea care priveste profesorii,cat si elevii…ca exista multi care vin la scoala si iau note mici pe cat stiu, si alti care vin o data pe luna si iau note mari…nu mi se pare corect…ori ii tratam pe toti la fel, ori nu ii tratam deloc.

    Apreciază

  4. Ca părinte și eu am pățit la fel. Ca profesor pot spune că MECT nu face dezbateri decât de dragul dezbaterii. De fiecare dată când apare vreo lege, vreun regulament, ceva important pentru învățământ lucrurile se petrec aproximativ așa: se trimite către școli situația de dezbătut; se face vreun consiliu sau nu în care se argumentează se emit păreri etc; se transmit apoi inspectoratelor școlare părerile noastre, de multe ori mult mai realiste decât proiectul inițial; ajung la MECT. Rezultatul? Proiectul devine lege, regulament, etc. fără modificări esențiale. De ce ? Nimeni nu stă să analizeze multitudinea de argumente, păreri, idei pentru ca „produsul final” să-l numim așa, să reflecte într-adevăr multitudinea de probleme, situații, excepții etc.
    PS. Directorii sesizează și ei. Multe. Sesizările se pierd pe drum.cred că rămân printre multele hârtii ale Inspectoratelor școlare. Mă întreb ce fac cei vreo 400 de funcționari ai MECT?

    Apreciază

  5. Ca parinte, ma lovesc de ineficienta acestui regulament. Ca cetatean nu am cum sa nu ma intreb de ce directorii scolilor nu sesizeaza ministerul. De fapt, capul plecat… Ici colo cate un profesor care spune ca nu e bun regulamentul, dar mai marii nu deschid gura, sa nu-si piarda prima.

    Apreciază

Scrie comentariul tău!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Justiție Oarbă

Dubito ergo cogito, cogito ergo sum

EDUCAȚIA ZI DE ZI

Nici o zi fără educație...

Lia Muresan

*Fiecare om pe care îl întâlnesc în drumul meu imi este superior prin ceva. De aceea încerc să învăţ câte ceva pe lângă fiecare. (Sigmund Freud)

Sfaturi cosmetice

Sfaturi cosmetice pentru ingrijirea pielii

Chirurg Pediatru Cluj

Dr. Surd Adrian - medic specialist Chirurgie Pediatrica

No Justice

Fiat justitia, ruat caelum!

Dezvăluiri învăluite

FLUXURI DE IDEI ÎNVĂLUITE ŞI DEZVĂLUITE PRIN NEGURA GÂNDURILOR. INTERZIS CELOR CARE NU ÎNŢELEG NIMIC, DIN ORICE!

Gimnaziul Bassarabescu

„Nu pierdeți din vedere omenia! Mai 'nainte de orice, siliti-vă să prețuiți omenia. Fiți oameni!”- Ioan Alexandru Bassarabescu 30. XII.1870 - 29. III. 1952 - scriitor, profesor, om politic și de cultură, publicist, membru al Academiei Române.

MON FRANÇAIS

Apprendre autrement

CRONICA [R]

If you're walking through hell, keep walking.

Aquarelles

...din pasiune pentru pictură

PRO MUSIC

Educația muzicală în România

bassarabescu2en.wordpress.com/

Motto: „Education...for learning, for earning, for life”

Pro Educație Blog

Informație pentru educație

Viva,viva la musica!

...doar muzica

Totul E Relativ

...blogul despre orice

%d blogeri au apreciat asta: