C.N.C.E.Î.P. sau greșeala pleacă de la …Centru

fragment din prefața la „Evaluarea curentă și examenele - ghid de evaluare pentru profesori”

De unde credeți că provine fragmentul de mai sus? Nu, nu e vreo literatură de ficțiune și nici amintiri din vremurile comuniste. Este doar Prefața la „Evaluarea curentă și examenele – ghid de evaluare pentru profesori” publicat în 2001 sub coordonarea d-nului Adrian Stoica. Parcă ne amintește de recentele gafe și greșeli ale comitetelor și comițiilor sau …filtrelor de la CNCEÎP. Ghidul de mai sus se află pe site-ul C.N.C.E.I.P adică Centrul Național  pentru Curriculum  și Evaluare în Învățământul Preuniversitar.

Numai înșirarea numelui ne duce cu gândul la cât ar trebui să muncească acest Centru. În fapt, după lecturarea  site-ului care ar trebui să ne clarifice orice problemă apărută  în direcția curriculumului, evaluării sau examenelor ne alegem cu dureri de cap și cu o confuzie totală. Citez:

Click pe imagine pentru a ajunge pe site-ul CNCEÎP „Scopul CNCEIP este îndeplinirea următoarelor activităţi:

a. proiectarea, dezvoltarea, aplicarea şi revizuirea curriculumului naţional;

b. coordonarea şi organizarea sistemului de examene şi evaluări naţionale;

c. coordonarea evaluării manualelor şcolare;

d. selectarea, pregătirea, stimularea şi valorificarea potenţialului tinerilor capabili de performanţă;”

Înțelege fiecare ce vrea din „scopul este îndeplinirea următoarelor activități”.

Eu, de exemplu, nu doar îmi imaginam ci chiar aveam convingerea că scopul unui astfel de centru ar fi, de exemplu, atingerea unor standarde de performanță prin activitățile propuse. Sigur că pentru asta ar trebui să existe un document foarte bine elaborat (anterior) referitor la cei ce intră și ies din sistem – elevi – și analize pertinente (cel puțin anuale) pentru a observa progresul, stagnarea sau regresul în urma „activităților” pe care le desfășoară ….Centrul.

Un exemplu:  la ce ne folosește proiectarea, dezvoltarea, aplicarea și revizuirea curriculumului național dacă nu avem niște standarde de atins? Răspunsul ar fi : la experimente pe elevi, învățători sau profesori. La orice disciplină ai căuta nu găsești informații cu adevărat actuale sau relevante. Găsești în schimb o mulțime de ordine și anexe la ordine cu titluri de jumătate de pagină care mai de care mai hilare pentru că nu există o clasificare pe care să o poți descifra cu ușurință.

...după ce ai parcurs vreo câteva pagini ale site-ului CNCEÎP. Dacă ne adâncim în lectura site-ului descoperim o adevărată carte de literatură științifico – fantastică: ni se povestesc principiile după care se conduce CNCEIP-ul, ni se afișează ce face fiecare direcție (din cele 3) și serviciu sau ni se comunică, în fond, că nimeni nu stă degeaba ci: asigură, elaborează, coordonează, proiectează, etc. sau bla, bla  e la fel de bine. Organigrama nu e disponibilă, din păcate, probabil pentru că: ori nu e actualizată, ori se lucrează momentan la ea, ori nu sunt informații. Tot așa se întâmplă și pe alte, multe, pagini ale CNCEIP.

Dar ajungem la capitolul: „Activități” unde găsim în primul rând  vreo 3 apeluri pentru „exprimarea interesului de includere în grupurile….”și nu e cazul să mai citez fiindcă e un fel de apă de ploaie. Apoi fiecare direcție publică câte ceva ( nu mult  și nu tot) ca să arate că nu stă degeaba: metodologii, liste, nomenclatoare (multe depășite deja). Foarte interesant că la Direcția Evaluare și Examinare lista este …vidă, ca să zic așa. Pagina albă este în curs de actualizare. Adică tocmai acolo unde te-ai fi așteptat să găsești informații consistente. Nici la olimpiade și concursuri nu am avut mai mult noroc: pagina stă  orbitor de albă singura informație fiind: „Informații în curs de actualizare”. Nu se știe de când până când se actualizează.

La capitolul „Curriculum” am găsit, din nou, acte normative emise de…MECT pentru 2009 iar la cursuri de formare le găsim pe cele realizate de SNEE în 2006.

Capitolul „Publicații”. Prima pagină nu se poate lăuda decât cu cele apărute din 1998 până în 2001 și cuprinde tot felul de ghiduri de testare, bacalaureat diverse evaluări  din care foarte multe (toate?), evident,  nu mai sunt de actualitate.

La ghiduri de evaluare pe discipline ar trebui să existe ghiduri publicate pentru orice disciplină pentru ca orice profesor, învățător sau vreun alt cadru didactic să poată accede ușor la ele în orice moment. Ce găsim în schimb?  Vreo 3 capitole la logică și … si un ghid la religie.

Nici nu are rost să mai continui întrucât oricine poate accesa site-ul CNCEIP pentru a se convinge singur.

Prezentarea bombastică a CNCEÎP

Dacă ești tânăr absolvent de facultate, profesor, și vrei să te documentezi în legătură cu disciplina pe care o predai plecând de la curriculum, la evaluare, la examenele naționale, la manuale  sau orice altceva, nu aici vei găsi ceea ce cauți. Paginile albe, incomplete, cu materiale depășite sau cu acte emise de MECT (?) nu au darul să te încurajeze în vreun fel și …renunți.

La CNCEIP, dacă e să luăm înconsiderare declarațiile de avere și interese pentru că organigrama nu este accesibilă, lucrează vreo 58 de persoane din totalul de 100, adică posturi disponibile. Cum lucrează ? Puțin și prost dacă e să ne luăm după recentele gafe de la TSU dar și după site-ul instituției care ar trebui să fie un model de organizare, eficiență și disponibilitate.  (Dacă citim cu atenție există: 1 director general, 3 directori de direcții și 8 șefi de servicii cel puțin. Deci vreo 12 oameni sunt șefi de/la ceva. La toți acești șefi se adaugă consiliul de conducere și comisiile de experți. Întrucât organigrama nu este la vedere îmi imaginez că mai sunt încă vreo 10 – 12 șefi mai mici. Deci, în total, vreo 24 din 58.)

Orice cadru didactic, elev, părinte  sau chiar o simplă persoană  interesată de învățământul românesc ar trebui, în teorie, să acceseze site-ul,  să găsească cu ușurință ceea ce caută, să citescă informația sau documentul de care are nevoie, eventual să-l și printeze sau să-l copieze în cât mai scurt timp. Că nu este așa am constatat eu, personal, accesând pe rând toate paginile site-ului și nedescoperind nimic relevant, nimic cu adevărat interesant, nimic care să mă…lumineze în vreo direcție.

De exemplu: aș fi dorit să aflu cum se elaborează subiectele la TSU. Cine le propune, cine le alege, cine le redactează, cum le redactează, de ce se ține cont în realizarea lor. etc? Sau aș mai fi dorit să găsesc o analiză, la concret, a rezultatelor de anul trecut la TSU. Au fost acele teze cu adevărat niște testări naționale, au dat ele măsura reală a potențialului elevilor? Sunt de viitor?

Tot așa după cum m-aș fi așteptat să găsesc și modalitățile de selecție a tinerilor capabili, după cum își propune CNCEIP. Și să aflu cum „pregătește, stimulează şi valorifică potenţialul acestor tineri capabili de performanţă”,  CNCEIP? Și multe altele care sunt de …negăsit.

Deși ar fi trebuit să încep cu Regulamentul de funcționare al CNCEÎP l-am lăsat special la sfârșit. Regulamentul are, la cuprins, tot ceea ce vedeți mai jos. Adică: atribuții,  structură și conducere după care aflăm ce fac directorii direcțiilor și șefii serviciilor, de ce răspunde fiecare direcție în parte și că există comisii de experți etc.

Nici un capitol al acestui Regulament nu este dedicat modului în care ar trebui să răspundă vreun  director, șef, serviciu sau direcție  dacă se fac greșeli. Cum spuneam mai sus: experimentăm, mai ales pe elevi.

Dacă lucrurile se întâmplă să meargă bine direcțiile, serviciile și șefii ies în față asumându-și succesul; dacă lucrurile ies prost și gafele se țin lanț nimeni (mai mereu) nu e vinovat și nimeni nu poate fi tras la răspundere. Răspunderea  este o noțiune care lipsește total din vederile CNCEÎP.

Cuprinsul Regulamentului CNCEÎP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oricine dorește să se convingă de ineficiența CNCEIP  poate să acceseze site-ul și să înceapă lectura. Dacă vreți un experiment adevărat ( un fel de reality show) încercați să vă imaginați că ați terminat facultatea de…(orice disciplină e bună la acest experiment) și căutați ceva pe site. Un ghid de evaluare, vreun ordin de ministru, vreo anexă kilometrică în formulare, etc. Veți pierde timp dar nu veți găsi (câștiga) nimic. 

Anunțuri

Scrie comentariul tău!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Justiție Oarbă

Dubito ergo cogito, cogito ergo sum

EDUCAȚIA ZI DE ZI

Nici o zi fără educație...

Lia Muresan

*Fiecare om pe care îl întâlnesc în drumul meu imi este superior prin ceva. De aceea încerc să învăţ câte ceva pe lângă fiecare. (Sigmund Freud)

Sfaturi cosmetice

Sfaturi cosmetice pentru ingrijirea pielii

Chirurg Pediatru Cluj

Dr. Surd Adrian - medic specialist Chirurgie Pediatrica

No Justice

Fiat justitia, ruat caelum!

Dezvăluiri învăluite

FLUXURI DE IDEI ÎNVĂLUITE ŞI DEZVĂLUITE PRIN NEGURA GÂNDURILOR. INTERZIS CELOR CARE NU ÎNŢELEG NIMIC, DIN ORICE!

Gimnaziul Bassarabescu

„Nu pierdeți din vedere omenia! Mai 'nainte de orice, siliti-vă să prețuiți omenia. Fiți oameni!”- Ioan Alexandru Bassarabescu 30. XII.1870 - 29. III. 1952 - scriitor, profesor, om politic și de cultură, publicist, membru al Academiei Române.

MON FRANÇAIS

Apprendre autrement

CRONICA [R]

If you're walking through hell, keep walking.

Aquarelles

...din pasiune pentru pictură

PRO MUSIC

Educația muzicală în România

bassarabescu2en.wordpress.com/

Motto: „Education...for learning, for earning, for life”

Pro Educație Blog

Informație pentru educație

Viva,viva la musica!

...doar muzica

Totul E Relativ

...blogul despre orice

%d blogeri au apreciat asta: