Romanul învățământului românesc. Neterminat.

De  multe ori prin filmele americane apare tema tânărului adolescent, rebel și inteligent, care s-a săturat de viața din micul orășel în care (invariabil) nu se întâmplă nimic și visează să plece către zări mult mai albastre, fremătând de viață tumNenumăratele volume ale romanului ... veșnic neterminat.ultuoasă.

  Situația este perfect valabilă în România zilelor noastre iar „orășelul” în care nu se întâmplă nimic este…învățământul românesc. Despre el am putea scrie, toți, un roman… fluviu și destul de insipid.

 „Romanul  = specie a genului epic de mare întindere, cu conținut complex, care se desfășoară de-a lungul unei anumite perioade și angajează mai multe personaje, presupunând un anumit grad de adâncime a observației sociale și analizei psihologice.”

  • Planul romanului la care se tot adaugă capitole ar fi următorul:
  • Expozițiune: 20 de ani.
  • Intriga: nu s-a mulțumit cu una singură ci a ales una pe zi.
  • Desfășurarea acțiunii: încă nu s-a ajuns aici.
  • Punctul culminant: fiecare nou ministru al învățământului. Această etapă a depășit toate așteptările luînd-o înaintea desfășurării acțiunii conform principiului devenit lege în România: „să punem carul înaintea boilor” că și așa stau degeaba în față.
  • Deznodământul: se îndreaptă către  tragic în următorii ..n ani.

Dacă analizăm marea întindere a acestui roman constatăm că s-au depășit orice recorduri în materie. 20 de ani e o cifră cu care puține romane se pot lăuda în expozițiune. 

Fiind decis să stabilească noi recorduri în materie de romane, al nostru angajează atât de multe personaje încât autorul (probabil de negăsit) n-a ajuns să-i creioneze nici măcar pe cei din minister al căror număr se tot mărește bazându-se pe un alt principiu: „unde-s mulți puterea crește”.

Adâncimea observației sociale nu l-a preocupat prea tare pe autor deoarece nu se prevedea vreo finalitate romanului, mai precis, nu se dorește (și nici nu s-a dorit)  ca România să aibă oameni cultivați,  informați, educați. Aici se aplică un alt „principiu” care ne vine din …istorie(?): „mulți, dar proști”. Acest „principiu” a rămas la învățământ fără răspunsul lui Lăpușneanu fiindcă s-a demonstrat, pe viu, că nimic nu se întâmplă când cei mulți ar trebui să se revolte. Absolut nimic. Doar amenințări (uneori furibunde)  care se potolesc imediat după fluturarea ciolanului prin fața nasului potrivit.

Mare parte (vreo75%, poate chiar 99% după spusele președintelui) din educație s-a lăsat la mila maneliștilor, a oteviștilor, a ziarelor de scandal, a tabloidelor. Statul nu e risipitor și nu poate să arunce banii pe fereastră cu ceva ce se poate lua de pe „Goagăl” dar declară sus și tare: „învățământul e o prioritate”, și de aceea se poate realiza și fără bani. Și chiar se realizează în fiecare an.

Așa că nu putem să ne plângem că nu suntem ca americanii. Nimeni nu mai vine în învățământ fiindcă acolo nu se întâmplă nimic (nici măcar …bani nu se întâmplă)iar cei rămași visează în fiecare zi să plece. La ora actuală statul ar vrea ca profesorii să revină la „sentimente mai bune” și să pună patriotismul înaintea  salariului fiindcă țara are nevoie.

AșaFost lider ajuns parlamentar. Dă sfaturi pe la televiziuni. că, din când în când, ca acum, se trece la amenințări…sindicale. „Vom îngheța anul școlar”,  „vom boicota examenele”, „vom face o grevă de 2 zile”, „ne vom consulta cu membrii noștri de sindicat/e” (că avem o groază de sindicate), etc., declară emfatic pe la posturile de televiziune liderii.  Totul se va dovedi,  într-un final un fel de …apă de ploaie. Deznodământ extrem de previzibil.  Singura grevă din învățământ care a durat 5 săptămâni nu a făcut decât să dea măsura vulnerabilității  cadrelor didactice. După 5 săptămâni de grevă, nesusținută financiar de nici un sindicat, profesorii au câștigat al 13-lea salariu și au pierdut salariul pe luna de grevă.

Așa că, paradoxal, o entitate ca a cadrelor didactice (cu alte cuvinte intelectualitate), nu are nici un fel Actual lider, deocamdată rămas.de forță cu care să blocheze, eventual, vreo șosea, autostradă, intrarea la Parlament, etc.  Până și  pentru drepturile obținute (prin LEGI) de-a lungul anilor, profesorii au fost nevoiți să dea în judecată guvernanții ca să le mai obțină o dată („alți bani, altă distracție!”).

Poate ar trebui ca liderii din fruntea marilor sindicate să înceapă să gândească strategii eficiente de luptă sindicală și nu să apeleze la referendumuri  printre sindicaliștii de…rând,  prin care aceștia să aibă de ales între a face grevă (fără bani fiindcă nici un sindicat nu-și susține financiar membrii în caz de grevă) și a nu face grevă stând la școală pe un salariu de mizerie. Halal alegere!

Ce fericire ar fi pe guvernul Boc dacă profesorii ar sta vreo lună de zile în grevă acum, pe criza asta!  Vă dați seama de economiile care s-ar face la buget fără ca guvernanții să mai fie nevoiți să strângă „cureaua lată”?

Probabil că și de această dată lupta va fi câștigată de etica profesorilor, indignarile părinților sau amenințările ministrului cum că protestele sun ilegale. Uitasem: și ce vină au elevii?

Anunțuri

Un răspuns

  1. Buna ziua,

    Va scriu din prisma unui voluntar vioi si tenace care doreste sa ii faca pe ceilalti partasi la activitatile sale. Sunt Roxana Aron, membru al organizatiei ASER (Asociatia Studentilor Economisti din Romania) si in prezent lucram la unul dintre proiectele noastre, FORCE, adresat liceenilor. Acesta este un proiect de interes national si ne-am dori ca mesajul nostru sa ajunga in cat mai multe licee, in toate colturile tarii. Va contactam in eventualitaea unei colaborari media.

    FORCE (Foundation for Opportunity, Responsibility and Chance for Education) este un program national sustenabil de responsabilitate sociala si implicare in comunitate, care se axeaza pe dezvoltarea personala si profesionala a liceenilor cu potential si performante academice crescute, insa cu oportunitati limitate de dezvoltare din punct de vedere social, material, cultural si geografic.

    FORCE consta in realizarea unei Scoli de Vara pe parcursul a 10 zile in luna August 2010, precum si in realizarea de programe ulterioare de mentorship, implicare comunitara si dezvoltare de proiecte sociale la nivel local de catre tinerii participanti, prin intermediul Comunitatii FORCE si a partenerilor de proiect.

    Suntem deschisi sa oferim informatii la eventualele neclaritati si speram sa la un raspuns pozitiv.

    Multumesc pentru timpul acordat,
    Roxana Aron

    Apreciază

Scrie comentariul tău!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Justiție Oarbă

Dubito ergo cogito, cogito ergo sum

EDUCAȚIA ZI DE ZI

Nici o zi fără educație...

Lia Muresan

*Fiecare om pe care îl întâlnesc în drumul meu imi este superior prin ceva. De aceea încerc să învăţ câte ceva pe lângă fiecare. (Sigmund Freud)

Sfaturi cosmetice

Sfaturi cosmetice pentru ingrijirea pielii

Chirurg Pediatru Cluj

Dr. Surd Adrian - medic specialist Chirurgie Pediatrica

No Justice

Fiat justitia, ruat caelum!

Dezvăluiri învăluite

FLUXURI DE IDEI ÎNVĂLUITE ŞI DEZVĂLUITE PRIN NEGURA GÂNDURILOR. INTERZIS CELOR CARE NU ÎNŢELEG NIMIC, DIN ORICE!

Gimnaziul Bassarabescu

„Nu pierdeți din vedere omenia! Mai 'nainte de orice, siliti-vă să prețuiți omenia. Fiți oameni!”- Ioan Alexandru Bassarabescu 30. XII.1870 - 29. III. 1952 - scriitor, profesor, om politic și de cultură, publicist, membru al Academiei Române.

MON FRANÇAIS

Apprendre autrement

CRONICA [R]

If you're walking through hell, keep walking.

Aquarelles

...din pasiune pentru pictură

PRO MUSIC

Educația muzicală în România

bassarabescu2en.wordpress.com/

Motto: „Education...for learning, for earning, for life”

Pro Educație Blog

Informație pentru educație

Viva,viva la musica!

...doar muzica

Totul E Relativ

...blogul despre orice

%d blogeri au apreciat asta: