Lecturi obligatorii: starea învățământului românesc

raportProbabil că nu sunt mulți cei care s-au gândit să citească „Raportul  asupra stării  sistemului național de învățământ” publicat de MECI (și nu de MECTS)  în 2010 pentru anul 2009 dar, poate ar trebui fiindcă acesta  cuprinde date relevante și pentru aproximativ 7 – 8 ani anteriori. Raportul (care se află și pe acest blog pe pagina Rapoarte) cuprinde inclusiv rezultatele la testele PISA (aflate și pe blog) dar și la alte teste administrate elevilor români, teste despre care probabil ar fi trebuit să aflăm toți cei implicați în sistemul educațional. Mi s-ar părea chiar un lucru de bun simț ca MECTS să publice periodic buletine electronice cu astfel de date esențiale sau rezultate  pe care să le pună la dispoziția tuturor factorilor implicați în sistemul național de învățământ.

j0395712

Lectura raportului nu este ceva foarte atractiv (statisticile fiind baza) dar, îți poate aduce  niște informații extrem de utile. Și parcurgerea lui este destul de dificilă  având totuși avantajul că este structurat pe capitole clar delimitate. Foarte important: orice capitol ai lectura rezultatele expuse sunt dezamăgitoare. Am ales să expun aici pe  foarte scurt esențialul raportului în ceea ce privește finanțarea și efectivele. Și acesta  ar fi următorul:

  • populația școlară a scăzut dramatic în perioada 2001 – 2008 iar cea mai drastică scădere s-a înregistrat la efectivele de gimnaziu. Cauzele acestei scăderi dramatice nu sunt foarte concret explicate și nici nu se înțelege foarte bine de ce tocmai la gimnaziu: tabel 1
  • Ponderea cheltuielilor pentru învățământul  gimnazial și liceal din totalul cheltuielilor pentru educație a înregistrat aceeași scădere ca și efectivele: tabelele 2 și 3
  • pentru învățământul superior aceeași pondere a crescut simțitor de la 20,1 în 2001 la 32,9 în 2008: tabelul 4.

Dacă ar fi să ne raportăm la tot ceea ce știm despre fondurile alocate învățământului în ultimii vreo 10 ani (faimosul procent din PIB) ar trebui să ne amintim că tot timpul guvernele transmiteau cu emfază cum a crescut suma „alocată an de an educației”. Acum aflăm și că suma se ducea cu precădere la…învățământul superior în timp ce învățământul preuniversitar rămânea fără bani. Adică: în timp ce cheltuielile din școli se tot reduceau, materiale didactice nu se achiziționau, elevii nu aveau acces la internet, mijloace moderne sau manuale noi, profesorii erau plătiți prost, în învățământul superior se alocau unui student în 2008 – 5022,9 mii lei în medie, față de 1065,3 mii lei în 2001 (de 5 ori mai mult).Sumele sunt în lei noi.

În același timp în intervalul 2001 – 2008 finanțarea învățământului gimnazial și liceal a scăzut în medie cu 8-10 procente ca pondere din suma (mai pe înțelesul nostru) alocată educației. Cheltuielile de personal s-au redus și ele mult dar, coincidență sau nu, ministerul anunță în raport că are date despre aceste cheltuieli doar până prin 2005. De aceea nu știm ce s-a mai cheltuit cu personalul din învățământ în anii 2006 – 2008 – tabelele 1,2 și 3. Oare unde s-ar putea găsi aceste date care reflectă modul cum au stagnat (comparând cu prețurile aduse întotdeauna la nivel european) umilitor salariile dar și alte cheltuieli pentru învățământul preuniversitar? Și de ce s-au pierdut exact când era mai mare nevoie de ele pentru o statistică?

Tabel 1.Scadere efective

 

Tabel 2.Costurile educatiei

Tabel 3

costuri educație

 

Tabel 4

costuri per student

La capitolul evaluări raportul arată că stăm prost pe toată linia cu mici diferențe de procentaje. Adică stăm prost la nivel intern și prin comparație suntem pe ultimele locuri la nivel european. În statistici nu există nici un capitol dedicat olimpicilor cu care ne lăudăm tot timpul (statul se laudă) poate fiindcă o mică elită de copii capabili de performanțe excepționale nu are cum să schimbe fața învățământului nostru. La sfârșitul clasei a IV –a cele mai slabe rezultate se înregistrează la limba română dar nici la matematică sau științe elevii nu stau mai bine – tabelul 5.

Tabelul 5

Evaluari

Datele statistice mai arată că și la capitolul absolvire stăm prost fiindcă în 2007-2008 s-a înregistrat cea mai scăzută rată de absolvire a clasei a VIII – a iar diferențele dintre mediul rural și cel urban au atins cote maxime mediul rural situându-se cu 24 de procente sub cel urban – tabelul 6.

Tabelul 6

rata de absolvire

Am lăsat la sfârșit rezultatele obținute de elevi la faimoasele teze unice care n-au avut nimic unic, n-au evaluat aproape nimic, n-au creat vreo emulație în rândul elevilor și n-au dat vreo măsură justă a competențelor lor. Raportul marchează sec că rezultatele au avut o „evoluție oscilantă”. Cele mai slabe rezultate sunt, din nou, la limba și literatura română unde, în semestrul II al anului școlar 2008-2009 a existat cea mai scăzută rată de promovare iar mediul rural e în urma celui urban.

Tabelul 7

teze cu subiect unic

Așa stând lucrurile cu starea învățământului românesc trebuie să mai așteptăm vreo 2-3 ani ca să aflăm, prin 2013, dacă faimoasele măsuri de reducere a cheltuielilor și salariilor, de comasare a școlilor sau claselor au avut vreun efect benefic asupra învățământului sau ne vom găsi și atunci în aceeași stare. Uitasem de legea învățământului care se va aplica treptat și nu va putea să-și dea justa măsură decât prin 2017. Și mai uitam de ceea ce știm cu toții: dezastrul de la bacalaureatul din 2010 pe care putem singuri să-l adăugăm la raport.

Continuare într-un articol viitor…(click pe tabele pentru mărire)

Anunțuri

Scrie comentariul tău!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Serein'Art

From my heart to your heart

Didia Saint - Georges

Lisette Georgescu: „Nu pleci în umbră Didie dragă, muzica ta va lumina sufletele noastre îndurerate astăzi când ne despărțim de tine.”

Justiție Oarbă

Dubito ergo cogito, cogito ergo sum

EDUCAȚIA ZI DE ZI

Nici o zi fără educație...

Lia Muresan

*Fiecare om pe care îl întâlnesc în drumul meu imi este superior prin ceva. De aceea încerc să învăţ câte ceva pe lângă fiecare. (Sigmund Freud)

Sfaturi cosmetice

Sfaturi cosmetice pentru ingrijirea pielii

Chirurg Pediatru Cluj

Dr. Surd Adrian - medic specialist Chirurgie Pediatrica

No Justice

Fiat justitia, ruat caelum!

Dezvăluiri învăluite

FLUXURI DE IDEI ÎNVĂLUITE ŞI DEZVĂLUITE PRIN NEGURA GÂNDURILOR. INTERZIS CELOR CARE NU ÎNŢELEG NIMIC, DIN ORICE!

Gimnaziul Bassarabescu

„Nu pierdeți din vedere omenia! Mai 'nainte de orice, siliti-vă să prețuiți omenia. Fiți oameni!”- Ioan Alexandru Bassarabescu 30. XII.1870 - 29. III. 1952 - scriitor, profesor, om politic și de cultură, publicist, membru al Academiei Române.

MON FRANÇAIS

Apprendre autrement

CRONICA [R]

If you're walking through hell, keep walking.

Aquarelles

...din pasiune pentru pictură

PRO MUSIC

Educația muzicală în România

bassarabescu2en.wordpress.com/

Motto: „Education...for learning, for earning, for life”

Pro Educație Blog

Informație pentru educație

Viva,viva la musica!

...doar muzica

%d blogeri au apreciat asta: