Bac de șoc

Bas de șoc - 2011

Așa să fie oare? Răspunsul ar fi da, dar doar pe jumătate. Și asta fiindcă toți cei implicați direct sau indirect în examenul de bacalaureat, știau.

Elevii știau că nu au învățat sau că au învățat foarte puțin (spres deloc), drept pentru care se pregătiseră intens să fraudeze examenul prin cele mai diverse metode deja verificate și cunoscute din generație în generație sau sperau ca profesorii corectori să  le dea…nota de trecere.

Părinții știau, fiindcă mi se pare imposibil să nu știi că fiul/fiica ta de clasa a XII –a nu învață, nu se pregătește, lipsește de la școală, face meditații pe care tu, părinte, le plătești gras fără să verifici ce face, etc.

Profesorii știau că acei elevi pe care i-au avut sub ochi și îndrumare 4 ani de zile la liceu nu vor face față unui astfel de examen. Și directorii de licee știau fiindcă nu ai cum să nu știi (nu ai voie să nu știi) că profesorii lipsesc de la ore sau, dacă vin la școală, nu-și fac orele, elevii chiulesc și notele la purtare rămân 10, elevii nu învață și obțin 5 doar prin mila meditațiilor cu profesorii liceului.

Inspectorii din județe știau fiindcă avuseseră deja experiența anului trecut dar nu au luat nici o măsură. În fond, măsuri care se puteau lua sunt puține și, din păcate, ele au nevoie de aprobări politice.

Și ministrul știa, drept pentru care a luat măsurile excepționale de supraveghere, confirmând astfel și bănuielile unei societăți întregi: peste jumătate dintre bacalaureați (!) sunt analfabeți cu diplomă.  Demisia ministrului Funeriu nu cred că ar rezolva ceva. Legea educației merge înainte prin asumarea deja consfințită iar în locul său, primul ministru sau președintele ar numi alt ministru. Nu avem nici o garanție că cel numit ar fi vreo personalitate și vreo minte excepțională care ar reuși scoaterea învățământului românesc din impas. Deci: la ce ne-ar folosi demisia lui Funeriu?

Ideea generală este că nimeni nu voia să afle că elevii români care au dat testele PISA ne-au spus adevărul despre elevii români care anul acesta (și în anii anteriori) au dat bacalaureatul.

Cu situația din învățământ lucrurile stau mult mai rău. De ani de zile (vreo 15-20) știm cu toții (și vedem zilnic) că nu se acordă atenția cuvenită educării tinerelor generații și ne-am spus (și ei și-au spus fiindcă le convine): „merge și așa”. De ani de zile politicienii reușesc să bulverseze profesorii, părinții și elevii prin fel de fel de legi aiurea pe care le aplică fără discernământ pe generații de tineri. Și asta prin ministerul educației condus de fel și fel de persoane care-și arogă prin decret prezidențial calitatea de ministru fără a avea și calitățile necesare exercitării ei.

Așa a ajuns România să fie plină de absolvenți de liceu care au o diplomă dar, în realitate, n-au nici măcar o competență. De câțiva ani, miniștri educației au desființat școlile de arte și meserii în loc să le modernizeze și să le eficientizeze. Așa ne-am ales cu sute de mii de liceeni care nu fac față programei de liceu dar pe ale căror diplome, ar scrie, dacă ar lua bacalaureatul: tehnician mecatronist, tehnician în activități economice, tehnician ecolog, tehnician în turism, etc. adăugând probabil experimentat, avansat, etc.

Șocul nu este, în fond, legat de slabele rezultate obținute la bacalaureat ci de ceea ce sperau părinții și elevii să li se întâmple la Bac. Adică să li se „întâmple” acea indulgență care îi propulsa mai departe la facultatea pe care urmau să frecventeze pe același principiu: am bani, am diploma.

Ceea ce ar trebui să șocheze, și n-am prea văzut ca multă lume să fie șocată de asta, este părerea, qvasigeneralizată, că elevii au ratat examenul fiindcă: au fost stresați de camerele de supraveghere, nu au putut să se miște, au învățat doar vreo 3 săptămâni și n-au examenul, au luat 3,50 și ei meritau 5, etc. Ca să nu mai amintesc de părerile celor mai mulți părinți care erau de acord cu ideea că elevii ar fi putut copia și asta era bine pentru ei. Deci, cred ei, vinovați sunt doar profesorii și guvernanții care le-au stricat viitorul. Nimeni nu se plângea de faptul că o jumătate de generație de elevi de 18-19 ani nu știe ceea ce ar trebui să știe după 4 ani de frecventare a cursurilor liceale.

Bacalaureat 2011 - oglinda societății românești

Cred că și mai șocant în Bacalaureatul de anul acesta este procentul celor care au luat examenul, nu procentul celor care au picat.  Fiindcă ei (cei 44%) au dovedit că EDUCAȚIA contează (și nu banii, hainele de firmă sau mașinile scumpe), că îndrumarea și preocuparea familiei contează, că atunci când ai un set de valori și principii și cei 7 ani de acasă, contează.

Ei, cei 44% reușiți și ei, cei 56% respinși, sunt oglinda societății românești de astăzi. Și este un real motiv de îngrijorare.

15 Răspunsuri

  1. Ma mai gandeam la ceva interesant. Mi-am adus aminte ce zicea Moise Guran acum cateva zile, despre faptul ca cei 56% vor fi urmatoarea generatie de „capsunari” ai Europei. Probabil ca multi dintre ei vor alege sa plece afara, pentru a-si incerca norocul acolo.

    Pe de alta parte, utati-va la numarul mare de straini care incep sa vina la noi. Italieni, belgieni, olandezi si mai ales oameni din tarile arabe. Toti atrasi mai ales de pretul mic la terenurile agricole de la noi. Vin sa faca investitii, sa-si faca locuinte aici. Chiar ministrul de externe zilele trecute si-a exprimat ingrijorarea fata de acest fenomen. A afirmat ca poate ar trebui sa nu mai permitem achizitia de terenuri pe persoana fizica pentru straini. Cel putin o perioada.

    Cu cei 56% care se vor gandi sa plece, iar cu cei din afara care vin la noi, poate rezulta un schimb castigator pentru Romania. Ironic dar real.

    Apreciază

    • Cred că cei 56% nici măcar căpșunari nu vor dori să fie fiindcă ei sunt generația cam de fitze. Mașini scumpe, haine de firmă și telefoane scumpe. Foarte puțini se vor gândi să meargă la muncă în construcții sau agricultură cum îi îndemna acum vreo două zile o emisiune televizată. Oricum eu îi consider o generație pierdută: aproximativ 11.500 de tineri au urmat un liceu în urma căruia n-au nici o diplomă, nici o calificare, nici un drum de urmat. Cine îi angajează? Câți vor lua bacalaureatul în august? Ce vor face după terminarea șomajului?

      Apreciază

  2. Fiecare director isi pune „Pilele”.Asta e adevarul si cine invata nu are post.Cel de la Voiteg a castigat un proces cu scoala si a trebuit sa dea post,dar nu a dat testarea.

    Apreciază

  3. Atata timp cat titularii de mate,istorie-geografie predau franceza fara nicio testare pe franceza ,la ce sa ne asteptam?Sc Voiteg si Tormac .Si la Tormac iti cere sa stii si maghiara ptr.a preda franceza

    Apreciază

    • Bănuiesc că acestea sunt situații particulare sau măcar pe cale de a se rezolva. Probabil după intrarea în vigoare a legii educației naționale multe din aceste titularizări nu vor mai exista. Chiar și în aceste condiții mă întreb de ce s-au aprobat.

      Apreciază

  4. Am mai spus-o si o mai spun. Poate nu ar trebui, dar situatia asta ma amuza, dar o urmaresc cu interes. Ma amuza balbaiala si lipsa de viziune a celor ce gestioneaza situatia asta. Nu toata lumea trebuie sa ia bac-ul : corect. Insa interesant pentru mine, vor fi de urmarit toate situatiile care deriva din asta si care, cu siguranta vor lua din nou prin surprindere guvernul:

    Ce alternativa de pregatire, bine pusa la punct, exista la nivel national pentru elevii absolventi dar fara bac ?
    Unele universitati particulare se afla sub patronatul unor partide politice. Iar unor astfel de entitati nu le place sa piarda bani. Cum se va reactiona in plan politic la diminuarea numarului de candidati pentru (prea multele) locuri disponibile ?

    Bac-ul trebuie luat pe merit. Insa reimplementarea acestui criteriu firesc, va genera efecte sociale ce vor lua prin surprindere pe multi dintre noi. Faptul ca nimeni nu este pregatit sa le anticipeze si sa le intampine, este in egala masura de dezastruos.

    Aduceti-va aminte cand acum cativa ani, Romania s-a confruntat cu o criza a locurilor in gradinite. Un lucru simplu si banal, dar in mod stupid nimeni nu s-a gandit ca daca ai un „baby boom” trebuie sa vezi daca ai si locurile necesare in crese si gradinite pentru ei.

    Apreciază

    • Ca s-o iau invers: criza grădinițelor nu s-a terminat dar acum avem crize peste crize. Bac-ul de anul acesta ar putea deveni o criză prelungită pentru că mentalitățile nu se schimbă peste noapte. Cei care au frecventat liceul doar pentru a-și prezenta garderoba și fitzele nu se vor apuca de învățat în secunda doi. Și poate că e amuzant dar… perspectiva e sumbră: o jumătate de generație care nu va avea nici o meserie, nici un ideal și, în proporție covârșitoare, va fi sortită șomajului ( mă refer la cele 56% procente de picați). Vor veni în cascadă efectele sociale și economice, greu de anticipat acum când nimeni nu prea s-a dezmeticit.

      Apreciază

  5. Eu deja incepusem sa am complexe (!- ha!) – ca sunt tineri de 25 de ani care au si doctoratul, si masteratul si mama doctoratului…

    Traim intr-o descurcareala si normal ca parintii care triseaza isi invata copiii sa triseze (sau macar acestia din urma le imita comportamentul)… Cine ce va invata din experienta bacului de anul acesta?

    Eu am asa, o impresia, ca din cei 44% au mai trisat cativa. Ca prea e mare procentul, desi tare mi-ar placea sa fie adevarat.

    Apreciază

    • Situația este încurcată rău fiindcă nu există un singur vinovat pe care să-l poți trage la răspundere. Între elevi – părinți- profesori- minister – clasa politică ajungem la un procent frumușel de vinovați și la un adevărat cerc vicios. Trebuie să-i recunoaștem și lui Funeriu măcar meritul de a fi încercat să rupă cercul vicios. Dacă a reușit și cercul nu se va reface poate tânăra generație mai are o șansă.

      Apreciază

  6. Sincer m-au amuzat reactiile unor parinti de genul „n-au putut sa miste nimic” sau „ii verificau din 5 in 5 minute”. Realizezi cat de „normalizata” sau „implicita” este in mintea lor indulgenta despre care vorbeai tu, Criss ? Asta mi se pare cel mai ingrijorator. Cat despre elevi, unii chiar au recunoscut direct : „nu am putut copia”.

    Din pacate spectacolul abia de acum incolo se prefigureaza. Si anume cum va fi gestionata aceasta disparatie intre locurile existente in facultati si suma absolventilor.

    Apreciază

    • Reacțiile părinților nu sunt o noutate pentru mine. Acum au ieșit doar la iveală la nivel național ei deplângând faptul că fiul sau fiica lor nu a luat nota de trecere (adică nu i-a fost dată ), nicidecum că nu a învățat mai mult pentru a lua acea notă sau una chiar mai bună. În legătură cu situația disperată din facultăți cred că nu trebuie să ne îngrijorăm prea tare. Suntem într-o economie de piață: unde-i cerere e și ofertă și, pe cale de consecință, dacă nu e cerere nici ofertele de învățământ la distanță, prin corespondență sau la fără frecvență (deloc) nu vor mai fi. Să rămână acele specializări care se cer și unde se face și carte. Un proverb mai adaptat timpurilor noastre spune că „orice șut în fund înseamnă un pas înainte”. Sau poate era Murphy. Poate așa o fi.

      Apreciază

    • Facultatile „au simtit” din timp faptul ca numarul locurilor oferite de ei este prea mare si au redus numarul locurilor cu taxa – unii chiar la jumatate, sau au desfiintat specializari… Numarul locurilor la Buget e acelasi la nivel national si vor fi ocupate sunt sigur.

      O problema insa mai ramane: multi elevi unde nu au fost camere de luat vederi (deci evident rata de reusita e mare) o sa intre pe locuri cu buget, caci nu au concurenta….

      Sper ca la bacul din toaman camerel sa ramana.
      Nu toata lumea trebuie sa aiba bac. are 12 clase si gata.

      Apreciază

      • Nimeni nu spune că ar fi fost 100% la 100% corect. Ba chiar există suspiciuni și pe acolo pe unde au fost intalate camerele. Sunt în totalitate de acord că nu toată lumea trebuie să aibă Bacalaureatul sau să urmeze 12 clase de liceu. Aceasta mi se pare una dintre marile erori ale sistemului de învățământ care scoate absolvenți de 12 clase fără nici o competență reală. Anul acesta am avut și dovada. Mulți dintre ei chiar fără a avea capacitățile necesare de a urma studii liceale.

        Apreciază

  7. Atata timp cat reducem orele ,cand salariul e mic si avem un asemenea ministru la ce sa ne asteptam.VOR INTRODUCE 2 LIMBI LA BAC,DAR REDUCEM ORELE.

    Apreciază

    • Foarte adevărat dar nu este decât una dintre cauze. Din zecile existente.

      Apreciază

Scrie comentariul tău!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

EDUCAȚIA ZI DE ZI

Nici o zi fără educație...

Lia Muresan

*Fiecare om pe care îl întâlnesc în drumul meu imi este superior prin ceva. De aceea încerc să învăţ câte ceva pe lângă fiecare. (Sigmund Freud)

Sfaturi cosmetice

Sfaturi cosmetice pentru ingrijirea pielii

Chirurg Pediatru Cluj

Dr. Surd Adrian - medic specialist Chirurgie Pediatrica

No Justice

Fiat justitia, ruat caelum!

Dezvăluiri învăluite

FLUXURI DE IDEI ÎNVĂLUITE ŞI DEZVĂLUITE PRIN NEGURA GÂNDURILOR. INTERZIS CELOR CARE NU ÎNŢELEG NIMIC, DIN ORICE!

Gimnaziul Bassarabescu

„Nu pierdeți din vedere omenia! Mai 'nainte de orice, siliti-vă să prețuiți omenia. Fiți oameni!”- Ioan Alexandru Bassarabescu 30. XII.1870 - 29. III. 1952 - scriitor, profesor, om politic și de cultură, publicist, membru al Academiei Române.

MON FRANÇAIS

Apprendre autrement

CRONICA [R]

If you're walking through hell, keep walking.

Aquarelles

...din pasiune pentru pictură

PRO MUSIC

Educația muzicală în România

bassarabescu2en.wordpress.com/

Motto: „Education...for learning, for earning, for life”

Pro Educație Blog

Informație pentru educație

Viva,viva la musica!

...doar muzica

Totul E Relativ

...blogul despre orice

Educatie

Just another WordPress.com weblog

%d blogeri au apreciat asta: